Voor meer informatie bel: 085 0410 177 of stuur ons een email: [email protected]

U bent nu hier: Home / Consultancy / Waarom heeft elke verkeersregelaar een aanstellingspas nodig?

Waarom heeft elke verkeersregelaar een aanstellingspas nodig?

Sharing is caring

Als verkeersregelaar heb je een aanstellingspas nodig om aan de slag te gaan. Alleen met een aanstellingspas ben je bevoegd om de werkzaamheden uit te voeren. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden dien je de pas als verkeersregelaar dan ook bij je te hebben. Alleen dan kun je aantonen dat je bevoegd bent om het verkeer te regelen.

Maar waarom heb je die aanstellingspas nodig? En wat komt daar nog meer bij kijken? Dat lees je in dit artikel. We vertellen je meer over het aanvragen van de pas, het aantonen van bevoegdheid en het werken als verkeersregelaar.

De aanstellingspas aanvragen

Om aan de slag te gaan heb je dus een aanstellingspas nodig. Die kan door werkgevers worden aangevraagd. Met werkgevers heb je het over bedrijven, gemeenten, zzp’ers, transportbegeleiders bedrijven of provincies. Daar kun je als verkeersregelaar werkzaam voor zijn. Op het moment dat je aan de slag gaat bij een verkeersregelaar vacature, wordt de pas door de werkgever voor je aangevraagd. Die verantwoordelijkheid ligt dus niet in jouw handen. Dit aanvragen wordt online via het internet gedaan.

Het aantonen van bevoegdheid

Met een aanstellingspas in handen, kun je tijdens het werken laten zien dat je bevoegd bent. De pas dient dan ook als een soort controle middel om ervoor te zorgen dat alleen de mensen die het officieel mogen, het verkeer regelen. Je kunt controleren of iemand bevoegd is om naar de pas te vragen. Om die reden moet de pas altijd mee worden genomen tijdens het werken. Een kopie van de aanstellingspas of een foto is niet genoeg om te bewijzen dat je bevoegd bent.

Werken als verkeersregelaar

Er staat als verkeersregelaar veel op het spel. Je bent in grote mate verantwoordelijk voor de veiligheid in het verkeer. Er zijn meerdere soorten verkeersregelaars. Beroepsverkeersregelaars en transportbegeleiders werken op een zelfstandige manier. Ook heb je nog evenementen verkeersregelaars en verkeersbrigadiers.

Afhankelijk van het soort beroep, worden er verschillende eisen gesteld en heb je weer andere bevoegdheden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan leeftijd. Bij het ene beroep binnen het vak als verkeersregelaar mag je al beginnen vanaf 10 jaar en voor het andere moet je minimaal 24 jaar oud zijn.

Daarnaast geeft het type verkeersregelaar aan of je kan werken met- of kan werken zonder diploma. In sommige gevallen wordt de opleiding en examinering verzorgd door de politie of gemeente. Dat is vooral het geval bij de twee laatst genoemde beroepen: de evenementenverkeersregelaars en de verkeersbrigadiers.